Je důležité vytvořit pohodlné a bezpečné prostředí pro pohyb všech. Tím nejzranitelnějším a preferovaným je chodec. Historické centrum nesmí zůstat tranzitní trasou. Je zásadní sledovat historické centrum v rámci širších souvislostí celého města. Zásadní úskalí náměstí – tranzitní dopravu – totiž nevyřešíme pouze v místě. Je třeba vnímat dopravu jako komplexní systém, kde změna v jednom místě má vliv na druhé straně města. V případě Zbraslavského náměstí je problém s tím, že slouží řidičům jako zkratka při cestě za prací a zpět. Většina individuální dopravy skrze náměstí pouze projíždí a nezastavuje se. Tuto dopravu je nutné redukovat a přesměrovat mimo centrum.
K tomuto účelu by mohla sloužit Strakonická výpadovka. Zde ale narážíme na zásadní problém – špatně vyřešené napojení v jižní části města (Na Baních). Zde chybí plnohodnotná mimoúrovňová křižovatka, která by zpřehlednila a zkapacitnila napojení na město a vytvořila tak vlastně obchvat Zbraslavi.
Pěší doprava
Návrh klade důraz na pěší pohyb jako ten nejzákladnější.
V rámci plochy náměstí je vymezeno několik míst vyhrazených pro přecházení, a to jak přes samotné komunikace, tak i skrze záhony po obvodu náměstí. Jejich charakter (místo pro přecházení, přechod) bude blíže specifikován v rámci dalších fází návrhu.
Po obvodu náměstí jsou navrženy dostatečně široké chodníky nejen pro pohodlný pohyb pěších, ale i pro umístění venkovních zahrádek.
Vedení a charakter komunikací
Stěžejní změnou, která výrazně ovlivní podobu náměstí, je zrušení diagonálních komunikací. Ty jsou coby významná historická stopa zachovány a zvýrazněny v rámci dlažby na hlavní pochozí ploše náměstí. Komunikace pro individuální a veřejnou dopravu jsou však nově navrženy podél fasád domů a jsou od budov odděleny širokými chodníky, v části doplněnými o parkovací stání. Dimenze a tvarování komunikací vychází z požadavků na bezkolizní pohyb kloubových autobusů.
Celé náměstí včetně části ulice Elišky Přemyslovny je navrženo v režimu do 30km/h. V rámci řešeného území jsou komunikace zdviženy na úroveň okolních pochozích ploch, pouze s minimálním technickým výškovým rozdílem pro odvod dešťové vody. Toto řešení výrazněji nepreferuje pohyb motorové dopravy, nevytváří bariéry pro pohyb osob a dodává větší důraz na význam celého prostranství.
Cyklistická doprava
Cyklotrasa protínající náměstí je vedena po komunikacích z Bartoňovy ulice do ulice Žitavského. Cyklista je tedy součástí provozu na náměstí. Vzhledem k nízké maximální povolené rychlosti je však průjezd náměstím bezpečnější a vedení trasy je přehledné.
Městská hromadná doprava
Skrze náměstí se pohybuje několik linek MHD. Cílem je, aby maximální možný počet linek zastavoval v jednom bodě, a to u východní hrany náměstí. Kapacity a dimenze zastávek vychází z požadavků provozovatelů MHD a stání pro autobusy jsou navržena tak, aby v rámci náměstí nebyla zablokována individuální doprava – auta budou vždy schopna projet mezi dvěma stojícími autobusy. Zastávky jsou doplněny o přístřešky pro pohodlné čekání na spoj v případě nepřízně počasí.
Bartoňova ulice slouží jako záložní komunikace MHD pro případné nutné výluky ve směru na mimoúrovňovou křižovatku Pražského okruhu. Proto je myšleno i na možné dočasné umístění provizorních zastávek na místě parkovacích stání v západní části náměstí.
Linka 165, propojující pražské Jižní město a Zbraslav, je obsloužena v ulici Elišky Přemyslovny v blízkosti mateřské a základní školy špuntovými zastávkami v obou směrech.
Parkování
Na náměstí je celkem 49 parkovacích stání, z toho 5 vymezených pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Ty jsou situovány v blízkosti městského úřadu a vstupu do zámku.